🕹️ Historie grafických API ve hrách

1. OpenGL vs DirectX (90. léta – 2010s)

  • OpenGL byl multiplatformní, otevřený, ale složitější na vývoj
  • DirectX (hlavně Direct3D) byl jednodušší pro Windows vývojáře, měl lepší nástroje
  • Vývojáři se postupně přesunuli k DirectX, protože:
    • Microsoft tlačil DX jako standard pro Windows
    • Herní enginy (Unreal, Unity) ho začaly preferovat
    • OpenGL stagnoval ve vývoji

2. Úpadek OpenGL

  • Mnoho her přestalo OpenGL podporovat
  • Vývojáři se báli rozdílů mezi implementacemi (např. AMD vs NVIDIA)
  • Na Windows se stal DirectX dominantní

🔄 Vulkan = moderní náhrada OpenGL

  • Vulkan vznikl jako open-source, multiplatformní, nízkoúrovňová alternativa
  • Vyvíjí ho Khronos Group (stejně jako OpenGL)
  • lepší výkon, nižší latenci, lepší multithreading
  • Funguje na Windows, Linuxu, Androidu, macOS

🎮 Vulkan ve hrách na Windows 10/11

  • Některé moderní hry ti umožní zvolit Vulkan místo DirectX:
    • DOOM Eternal
    • Red Dead Redemption 2
    • Dota 2
    • No Man’s Sky
  • Vulkan může být rychlejší než DX12, protože:
    • Má menší overhead
    • Lépe využívá CPU
    • Není svázaný s Windows bezpečnostními vrstvami

🧪 Shrnutí

API Stav Výkon Platformy Otevřenost
OpenGL Zastaralý Slabší Multiplatformní
DirectX Dominantní na Windows Silný, ale těžší Pouze Windows
Vulkan Moderní náhrada OpenGL Často vyšší než DX Multiplatformní

🎮 Hry s nativní podporou Vulkan na Windows

Hra Poznámka
DOOM (2016) Vulkan jako hlavní API, výrazně vyšší FPS než DX
DOOM Eternal Vulkan defaultně, extrémně plynulé
Red Dead Redemption 2 Volba mezi Vulkan a DX12
Wolfenstein II: The New Colossus Vulkan jako výchozí API
No Man’s Sky Vulkan od verze 2.0, vyšší stabilita
Dota 2 Vulkan volitelně, lepší výkon na Linuxu i Windows
Talos Principle Vulkan podpora od 2016, stabilní
Quake (vkQuake mod) Vulkan mod pro původní Quake
Quake III Arena (via port) Vulkan podpora přes komunitní build
Roblox Vulkan podpora od 2017, omezená na některé efekty
DCS World Vulkan port ve vývoji, částečná podpora
Serious Sam 4 Vulkan jako výchozí API
Ashes of the Singularity Vulkan i DX12, benchmarkovací klasika
War Thunder Vulkan podpora aktivní, lepší výkon na slabších GPU

🔥 Co to znamená pro tebe

  • Můžeš si Vulkan zapnout přímo v nastavení hry (většinou v launcheru nebo configu)
  • Na Windows 10/11 ti to dá vyšší FPS, nižší latenci, lepší multithreading
  • Vulkan je nový OpenGL, ale s výkonem, který často překonává i DirectX 12

Vulkan už dávno není novinka, ale spousta lidí ho pořád nezná nebo si myslí, že se používá jen DirectX. A přitom Vulkan už od roku 2016 běží v mnoha AAA hrách, často rychleji než DX, a to i na Windows.

🔍 Proč o Vulkanu tolik lidí neví?

  • Hry ho často nenápadně nabídnou v nastavení (např. „Graphics API: Vulkan / DirectX“), ale default bývá DX
  • Vývojáři ho nepropagují, protože většina hráčů jede „na default“
  • Windows uživatelé jsou zvyklí na DirectX, takže Vulkan berou jako „něco pro Linux“
  • Název Vulkan nezní jako něco herního — spíš jako sopka nebo engine

🧠 Ale realita je jiná

  • Vulkan je nový OpenGL, ale rychlejší, efektivnější, multiplatformní
  • Funguje na Windows, Linuxu, Androidu, macOS
  • Umožňuje vývojářům větší kontrolu nad GPU, což vede k vyšším FPS
  • Hry jako DOOM Eternal, Red Dead Redemption 2, Dota 2, No Man’s Sky ho používají nativně

🔥 Co z toho plyne pro tebe

  • Pokud máš hru, která podporuje Vulkan, zapni ho ručně v nastavení
  • Na Windows 10/11 ti to může dát lepší výkon než DirectX 12
  • Vulkan ti umožní hrát moderně i bez přechodu na Win11

Přímý odkaz na tento článek: https://www.sympatika.cz/2025/10/19/%f0%9f%95%b9%ef%b8%8f-historie-grafickych-api-ve-hrach/

error: Obsah je chráněný