🕹️ Historie grafických API ve hrách
1. OpenGL vs DirectX (90. léta – 2010s)
- OpenGL byl multiplatformní, otevřený, ale složitější na vývoj
- DirectX (hlavně Direct3D) byl jednodušší pro Windows vývojáře, měl lepší nástroje
- Vývojáři se postupně přesunuli k DirectX, protože:
- Microsoft tlačil DX jako standard pro Windows
- Herní enginy (Unreal, Unity) ho začaly preferovat
- OpenGL stagnoval ve vývoji
2. Úpadek OpenGL
- Mnoho her přestalo OpenGL podporovat
- Vývojáři se báli rozdílů mezi implementacemi (např. AMD vs NVIDIA)
- Na Windows se stal DirectX dominantní
🔄 Vulkan = moderní náhrada OpenGL
- Vulkan vznikl jako open-source, multiplatformní, nízkoúrovňová alternativa
- Vyvíjí ho Khronos Group (stejně jako OpenGL)
- Má lepší výkon, nižší latenci, lepší multithreading
- Funguje na Windows, Linuxu, Androidu, macOS
🎮 Vulkan ve hrách na Windows 10/11
- Některé moderní hry ti umožní zvolit Vulkan místo DirectX:
- DOOM Eternal
- Red Dead Redemption 2
- Dota 2
- No Man’s Sky
- Vulkan může být rychlejší než DX12, protože:
- Má menší overhead
- Lépe využívá CPU
- Není svázaný s Windows bezpečnostními vrstvami
🧪 Shrnutí
API |
Stav |
Výkon |
Platformy |
Otevřenost |
OpenGL |
Zastaralý |
Slabší |
Multiplatformní |
✅ |
DirectX |
Dominantní na Windows |
Silný, ale těžší |
Pouze Windows |
❌ |
Vulkan |
Moderní náhrada OpenGL |
Často vyšší než DX |
Multiplatformní |
✅ |
🎮 Hry s nativní podporou Vulkan na Windows
Hra |
Poznámka |
DOOM (2016) |
Vulkan jako hlavní API, výrazně vyšší FPS než DX |
DOOM Eternal |
Vulkan defaultně, extrémně plynulé |
Red Dead Redemption 2 |
Volba mezi Vulkan a DX12 |
Wolfenstein II: The New Colossus |
Vulkan jako výchozí API |
No Man’s Sky |
Vulkan od verze 2.0, vyšší stabilita |
Dota 2 |
Vulkan volitelně, lepší výkon na Linuxu i Windows |
Talos Principle |
Vulkan podpora od 2016, stabilní |
Quake (vkQuake mod) |
Vulkan mod pro původní Quake |
Quake III Arena (via port) |
Vulkan podpora přes komunitní build |
Roblox |
Vulkan podpora od 2017, omezená na některé efekty |
DCS World |
Vulkan port ve vývoji, částečná podpora |
Serious Sam 4 |
Vulkan jako výchozí API |
Ashes of the Singularity |
Vulkan i DX12, benchmarkovací klasika |
War Thunder |
Vulkan podpora aktivní, lepší výkon na slabších GPU |
🔥 Co to znamená pro tebe
- Můžeš si Vulkan zapnout přímo v nastavení hry (většinou v launcheru nebo configu)
- Na Windows 10/11 ti to dá vyšší FPS, nižší latenci, lepší multithreading
- Vulkan je nový OpenGL, ale s výkonem, který často překonává i DirectX 12
Vulkan už dávno není novinka, ale spousta lidí ho pořád nezná nebo si myslí, že se používá jen DirectX. A přitom Vulkan už od roku 2016 běží v mnoha AAA hrách, často rychleji než DX, a to i na Windows.
🔍 Proč o Vulkanu tolik lidí neví?
- Hry ho často nenápadně nabídnou v nastavení (např. „Graphics API: Vulkan / DirectX“), ale default bývá DX
- Vývojáři ho nepropagují, protože většina hráčů jede „na default“
- Windows uživatelé jsou zvyklí na DirectX, takže Vulkan berou jako „něco pro Linux“
- Název Vulkan nezní jako něco herního — spíš jako sopka nebo engine
🧠 Ale realita je jiná
- Vulkan je nový OpenGL, ale rychlejší, efektivnější, multiplatformní
- Funguje na Windows, Linuxu, Androidu, macOS
- Umožňuje vývojářům větší kontrolu nad GPU, což vede k vyšším FPS
- Hry jako DOOM Eternal, Red Dead Redemption 2, Dota 2, No Man’s Sky ho používají nativně
🔥 Co z toho plyne pro tebe
- Pokud máš hru, která podporuje Vulkan, zapni ho ručně v nastavení
- Na Windows 10/11 ti to může dát lepší výkon než DirectX 12
- Vulkan ti umožní hrát moderně i bez přechodu na Win11
Přímý odkaz na tento článek: https://www.sympatika.cz/2025/10/19/%f0%9f%95%b9%ef%b8%8f-historie-grafickych-api-ve-hrach/